Working With Contracts - 호주 사업 관련 계약서 체크리스트

호주에서 사업을 하다보면 정말 많은 계약서들과 접하게 됩니다. 물론 대기업처럼 법무팀이 이를 정리해주는것도 아니고, 또한 고문 변호사 비용을 지불하며 그때 그때 자문을 받자니 이 역시 여의치 않은 관계로 이를 등한시하는 경우가 많습니다

특히 한국 특유의 정적인 문화로 인해 많은 사업하시는분들이 구두로 계약아닌 약속 등을 남발하고 이로 인한 오해의 소지들로 뒤에 낭패를 보시는 경우가 많은데요, 거기에다 영어 원어민이 아닌 관계로 영문계약서등등을 꼼꼼하게 안보는 경우가 많은듯 합니다.

호주 정부 역시 이를 인지하고 이와 관련하여, 비 전문가 사업자들을 위해서 "Working With Contracts" 라는 책자를 만들어 배포하고 있습니다.

물론 이책자가 호주의 계약법을 다 설명하는것은 아니며, 가이드로만 쓰여야 하고 또한 많은 경우에 변호사분들을 통해 정확한 자문을 받으셔야겠지만 호주에서 사업하시는 분들은 한번쯤 읽어 보시거나, 계약시 이해를 돕기위해 사용한다면 유용할것으로 믿습니다.

내용이 무척이나 잘 정리되어 있어 변호사인 저 역시 이를 항시 참조하고 있는데요, 전문을 한국어로 설명한다는것은 본 블로그의 목적에도 맞지 않는듯 하여 넘어 가고자 하는데요, 어떤 종류의 계약에 상관없이, 계약의 당사자가 꼭 자신에게 물어봐야할 질문들을 미리 준비한다면, 변호사 비용 절감 및 기타 계약상 협상의 어려움등에 도움이 되리라 생각됩니다.


영문 원문 자료는 다음을 통해 보실수 있습니다.



특히 16장의 Summary Checklist는 꼭 집고 넘어 가시기를 부탁드립니다.

1. What do you want out of the relationship?
당신이 계약관계에서 원하는점은?
  • How important is it to you? 
  • What commercial return do you require over what period of time? 
  • Does it have the potential to grow? 
  • Does it have strategic value? Can it be the stepping stone to bigger things? 
  • How long do you want it to last? 

2. What does the other party want?
상대방이 이계약에서 원하는것은?
  • How important is it to them? 
  • Do they see it having the potential to grow? 
  • Does it have strategic value to them? Can it be the stepping stone to bigger things? 
  • How long do they want it to last? 

3. What issues are absolutely critical to you about which you could not compromise (in the contract conditions)?
당신이 타협할수 없는 계약조건은?

  • Reliability of supply 
  • Price 
  • Cost of credit 
  • Volume of business 
  • Market share 
  • Market exposure 
  • Other 

4. Have your expectations and ‘bottom line requirements’ been made clear to the other party during the process of negotiation? 당신이 타협할수 없는 조건을 상대방에게 알려 주었는지?

  • Do they clearly understand your position? 
  • Are they prepared to accommodate your critical requirements? 
  • Are they capable of accommodating your critical requirements? ;

5. Understanding each party’s needs and expectations, how far are you willing to compromise on such issues as: 각각의 요구사항과 기대치를 이해하고 이와 관련 어디까지 타협할수 있는지?

  • The availability of credit terms 
  • Frequency of price review 
  • The means of calculating price reviews 

6. What level of risk is involved and who bears it?
위험부담은 누가 어디까지 지게 되는지?

  • What is the commercial reputation of the other party? 
  • What could go wrong in the relationship that could seriously affect your business? Failure of the other party’s business 
  • Inadequate marketing support 
  • Change of ownership in the other party’s business 
  • Magnitude and frequency of interest rate/rental/invoice price adjustments 
  • Resignation/death of key personnel 
  • Delays in delivery 
  • Delays in payment 
  • Inferior or inappropriate quality 
  • Have these issues been addressed in the contract? 

7. How possible is it for things to go wrong?
계약 이행이 잘못될수 있는지?

  • What is industry experience? 
  • How many ‘steps’ in the chain? 
  • Where are you most vulnerable? 

8. Remember some basic rules - look at the fine print
계약 기본룰에 충실해서, 서면 계약서를 숙지 할것


  • Written contracts, where practical, are always the best form of contract to rely on. 
  • Keep records of any promises made to clients by parties acting for the business - this could be done on a standard form showing dates and times. 
  • You may find it useful to construct a model contract which can be filled in by the party at the time an agreement is made - this would ensure that you always have something in writing. 
  • Make sure that: 
    • anything signed by the parties making the agreement is the same as the spoken agreement made 
    • any changes made to an agreement are explained and documented with the other parties 
    • all parties have a copy of the contract, along with the appropriate changes 
    • any difficulties or defects regarding a product or service have been brought to the attention of all parties. 
  • Take special care: 
    • when dealing with people who might be disadvantaged in terms of sight, hearing or language capabilities - so that they understand the contract, or at least have had legal advice 
    • to be aware that contracts are regulated by unconscionable conduct provisions under the Australian Consumer Law 
    • in expressing an opinion - particularly where it may be relied on as the basis of the agreement
    • when dealing with competitors, not to agree to fix prices, share markets, rig bids or restrict outputs 
    • not to directly or indirectly fix the minimum price at which a person may resell goods, or to supply goods or services on condition that other goods/services be acquired from a third party. 
  • Read everything before you sign it. 
  • Seek professional advice where you are unsure of the meaning or consequence of any contractual issue, especially if: 
    • a substantial amount of money is involved 
    • your possible liability under the contract is substantial 
    • further similar situations are likely to arise 
    • the other party is using professional advice. 

영문 원문 자료는 다음을 통해 보실수 있습니다.

Working with Contract - 영어 원문 바로 보기

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